TATD’nin Markalaşma ve Dijital Dönüşüm Yolculuğu


Türkiye Acil Tıp Derneği, son iki yılda markalaşma ve dijital dönüşüm konusunda ciddi adımlar atan yegane derneklerden…Dernek olarak, logo değişimi ve kurumsal kimlik çalışmaları ile başlayan, yeni web sitesi, yeni mobil uygulama, web tabanlı üyelik ve etkinlik platformu ile devam eden ve bulut tabanlı oylama, takım çalışması uygulamaları, video konferans, araştırma veri tabanı gibi yeniliklerin eklendiği baş döndürücü bir gelişim süreci yaşadılar. Her güzel eserde olduğu gibi bu sürecin de paylaşmayı hak eden güzel bir hikayesi var elbette. İşte bu yazıda, projenin mimarlarından Orhan Çınar’ın ağzından, şahitlik ve hatta bizzat faaliyetlerde bulunduğu kısımları sizlerle paylaşacağız.

orhan çınar

Orhan Çınar, Acil Tıp Uzmanlık eğitimini, 2005 yılında GATA Acil Tıp Anabilim Dalının ilk uzmanlarından biri olarak tamamlamıştır. 10 yıl boyunca Acil Tıbbın GATA ve Askeri Sağlık Sisteminde gelişmesi sürecinde rol almıştır. 2015 yılında Acıbadem M.Ali Aydınlar Üniversitesinde göreve başlamıştır. 2011 yılında, University of Utah’ta Acil Tıp Araştırma Üst İhtisas eğitimi almıştır. 2013-2017 yıllarında Turkish Journal of Emergency Medicine dergisi baş editörlük görevini yürütmüştür. Türkiye Acil Tıp Derneği’ nin son 2 döneminin Yönetim Kurulu üyesidir. MOBIL-ED Mobil Uygulaması, INNOVEM Simülasyon Etkinliği kurucusudur. Halen Acıbadem Ankara Hastanesinde çalışmaktadır, evli ve 2 çocuk babasıdır. 

Değişmeliydik, çünkü?

Değişmeliydik, çünkü değişim kaçınılmazdır. Her canlı, nesne ya da kurum iyi ya da kötü yönde değişir. Dijitalleşen ve gelişen bir dünyada yerinizde sayamazsınız. Değişimin bir parçası olur ya da çürür ve yok olursunuz. Bu klasik cevap her kurum için olduğu gibi TATD için de geçerli elbette. Ama TATD için bu sorunun tek cevabı bu değildi.

Değişmeliydik, çünkü bu kadar güzellik daha iyi ifade edilmeliydi.


Gönüllülük esası ile bir araya gelmiş yüzlerce insan başta kurs ve eğitim faaliyetleri olmak üzere çok önemli işler başarıyordu. Bu insanlar “Acil Tıp” gibi tıbbın en zorlu branşlarından birini seçmişler üstüne üstlük belkide dünyanın en yoğun acillerine sahip ülkemiz koşullarında mesleklerini yapıyorlardı. Bu da yetmezmiş gibi eğitimin ve hizmetin kalitesini artırmak için TATD bünyesinde mesai harcıyorlardı. Günümüz toplumunda bundan daha iyi bir kahramanlık destanı bulamazdınız. Öyleyse bu destana hakkını vermek ve onu daha iyi ifade etmek için gerekli araçları bulmak gerekiyordu.

MARKALAŞMA SÜRECİ

Önce Logo

Logo değişikliği bana göre ilk yapılması gereken ama sürecin en zor kısmıydı. İlk yapılması gereken işti çünkü eski logo arka fonunda ‘paramedik haçı’ olarak bilinen evrensel bir öğe taşıyordu. Başlangıçta hastane öncesi dahil tüm acil sağlık sisteminin yapılanmasına katkı sunan TATD, zaman içerisinde paramedik ve hemşirelik derneklerinin kurulması ile Acil Tıp Uzmanlık Derneğine evrilmişti. Dolayısıyla eski logoda yer alan bu işaret artık derneği temsil etmiyordu. Türkiye haritası ise kapsayıcılığını göstermesi açısından önemli ancak başka kurumlarında kullandığı klasik bir fondu.

tatd eski logo

Eski logonun en can alıcı yeri ‘Ventriküler fibrilasyondan sinüse dönen ritim trasesi’ idi. Bu gerçekten acil tıbbın gündelik yaşamda yarattığı farkı gösteren güçlü bir semboldü. Diğer taraftan armaya benzeyen logo zaman içerisinde yüksek çözünürlüklü bir versiyonu çizilmiş olsa bile baskıda problemler çıkarıyor, kalem, kupa gibi hediyeliklerin üzerine uygulanması zor oluyordu.

Logoyu değiştirmek zordu çünkü 25 yıllık bir kurumun logosunu değiştirmek en baştan bir çok eleştiri ve direnci göğüslemeyi gerektiriyordu. Üstelik bu 40-50 kişilik bir şirket ortamına değil, 2800 üyesi olan bir meslek örgütünde yapılacaktı. Sigarayı bırakmaya çalışan insanlar, sigara içmezlerse kişiliklerinin de değişeceğini eskisi kadar ‘cool’ olmayacaklarını düşünürler. Bana göre bağımlılığın önemli bir direnç noktasıdır bu aşama. Kurumlar içinde benzer bir duygu geçerli olabiliyor sanırım. Logo değişince değerlerinin de değişeceğinden endişe edebiliyorlar. Bu tamamen bir yanılsama aslında. Ama bunu iyi ifade etmek gerekiyordu. O yüzden logo değişimi süreci için bir slogan belirledik. Bu şekilde üyelerimizin gereksiz kaygılarını önlemeyi hedefledik.

Yeni Logo, Aynı Değerler

Logo değişim kararından sonra acilin dinamik ruhunu yansıtabilecek bir ajans arayışına başladık. ‘Sıradışı Digital’ web sitelerini ilk ziyaret ettiğimden beri özgün tasarımlarından etkilendiğim bir ajanstı, en düşük fiyat teklifini de onlardan alınca yönetim kurulunun bu konuda karar vermesi zor olmadı. Birkaç toplantıda kendilerine derneğimizin yapısını, yapmaya çalıştıklarımızı anlattık. Sadece bir logoya değil derneğin tüm yapılarını tek bir çatı altında toplamaya ihtiyacımız vardı. Örneğin ultrasonografi çalışma grubu TATDUS’u da, mobil uygulamamız MOBIL-ED’yi de aynı logo altında toplamalıydık. Ajans bir süre dernek web sitesini, sosyal medya hesaplarımızı takip edip bizi anlamaya çalıştı. Sonuçta beklediklerinin çok üstünde dinamik bir yapı ile karşılaştıklarını itiraf ettiler. Süreç boyuncaki anlayış ve yapıcı tutumlarından dolayı kendilerine bir kez daha teşekkür etmek isterim.

Bize yaptıkları 10 farklı çalışmanın içinden seçim yapmak çok kolay olmadı. İşaret ve sembol içermeyen sadece  tipografi ile yapılmış bugünkü logoya karar verirken birçok yönden konuyu tartışmaya ihtiyaç duyduk. Şık görünmesini yanında, anlaşılabilir olması, uygulanabilir olması, İngilizce tanınabilirlik olması, çalışma gruplarına uyarlanabilir olması gibi farklı başlıklar altında yönetim kurulu olarak konuyu değerlendirdik ve en sonunda bugün kullandığımız logoyu seçtik. Logonun ikinci karakteri olan A harfinin tüm acil tıp camiasını kapsayan bir çatıyı temsil etmektedir. Aynı zamanda o harfi ‘Acil, Adalet, Aile, Aidiyet, Akıl, Akademi, Arkadaşlık, Atatürk’ gibi TATD’yi birbirine bağlayan değerler bütününü de temsil etmektedir. Bu nedenle logonun bu kısmı tek başına da TATD’yi temsil eden bir figür olarak kullanılmaktadır. Kırmızı acili temsil ettiği için tercih edilmiştir.

Acil Tıpçıların adaptasyon hızları yine inanılmaz. Çok kısa bir süre içinde logonun benimsendiğini görmek bizleri de çok mutlu etti.

Logoyu seçip yakın çevremizdeki meslektaşlarımızda paylaştığımızda kısa sürede beğenilmesi ve benimsenmesi şahsen beni çok şaşırttı.

Çalışma Grubu Logoları

TATD’nin en önemli bileşeni olan çalışma grupları da aynı tipografi kullanılarak kendilerini en iyi temsil eden kelime ve kısaltmalarla markalaşma sürecinde yerlerini aldılar.

çalışma grupları logoları

Kurumsal Kimlik Öğeleri

Kurumsal e-posta adresleri, kartvizitler, roll-uplar, plaj bayrakları, kupa, defter gibi hediyelik eşyalar, slayt setleri ile kurumsal kimlik sürecinin tüm öğeleri birer birer tamamlandı. Kurumsal kimlik klavuzu da yayınlanarak logonun doğru kullanımı konusunda paydaşlar bilgilendirildi.

TATD 14. YK toplu resim
TATD 14. Yönetim Kurulu

  • Kurs posterlerimiz yenilendi.
  • Katılım sertifikalarımız güncellendi.
  • Kartvizitlerimiz yenilendi.
  • Slayt setlerimiz yenilendi.
  • Dernek üyelerimizin kurumsal kimlik temalı fotoğraf arşivi oluşturuldu.
  • Yeni stant tasarımı yapıldı.
  • Çanta, kalem, defter gibi hediyelik eşyalar oluşturuldu.
tatd kurs posteri

Dernek Merkezi

Markalaşma sürecinin bir devamı olarak dernek merkezimiz ulaşımı kolay, modern bir binaya taşındı.

TATD yeni logosu ve kurumsal kimliği ile artık daha büyük denizlere yelken açmaya hazır bir gemi gibiydi.

Dijital Dönüşüm sürecine ait bu özel röportajın devamını bir sonraki sayımızda bulabileceksiniz…

Paylaş Paylaş