Cep telefonlarından bilgisayarlara, televizyonlardan tabletlere kadar uzanan geniş bir uyaran fazlalığı, bu satırları okurken bile muhtemelen duyacağınız o tanıdık bildirim sesi ve sosyal medyada bir şeyi kaçıracağımız korkusu (FOMO) belki de bu problemin en önemli kaynakları olarak sayılabilir.
“Üretkenlikte zorlanma çağımızın en önemli problemlerinden biri”
Bir insanın sürdürdüğü işin saatte ortalama 4-12 kere kesildiği tahmin ediliyor. Bir kere kesilen işimize yeniden aynı motivasyonla dönebilmemiz içinse en az 10-15 dakika gerekiyor. Basit bir dört işlem, neden üretken olamadığımızı açıklamaya yeter sanırım.
“HAYIR diyebilmeyi öğrenin”
Öyleyse ne yapmalı? Etkin zaman yönetimini sağlayabilmek ve üretkenliği artıracak çeşitli “hilelere” başvurmak, en önemlisi de “Hayır” diyebilmeyi öğrenmek liste başını çeken tavsiyeler.
Bu yazımızda, sizlere zaman yönetimi açısından büyük yarar sağlayabilecek bir yöntem olan Eisenhower Yöntemi’nden bahsedeceğiz (Zaman Yönetimi ile ilgili ipuçları ilginizi çekecek olursa, gelecek sayılarımızda başka yöntemlere de yer verebiliriz).
1953-1961 yılları arasında ABD Başkanlığı yapmış olan Dwight D. Eisenhower’a atfedilen bir sözde şöyle diyor: “İki çeşit problemim var: Acil olanlar ve önemli olanlar. Önemli olan ne varsa nadiren acildir ve acil olan ne varsa nadiren önemlidir.”
Eisenhower Yöntemi, bu sözden yola çıkarak, yapmayı planladığımız işleri önemli/önemli değil, acil/acil değil şeklinde gruplandırarak değerlendirmemizi salık veriyor.
Hemen şimdi elinize bir kalem kağıt alıp; enine ve boyuna ikişer sütundan oluşan basit bir tablo çizin. Boyuna sütunlar, acil olan ve acil olmayan görevleri; enine sütunlar ise önemli olan ve önemli olmayan görevleri temsil etsin. Yapmanız gereken bütün işleri bu tabloya yerleştirin.
İki gün içinde hazırlamanız gereken bir yazı var ve bütün çalışmanız hala kalbiniz kadar temiz bir sayfadan mı ibaret? Üstelik bu yazı kariyeriniz için yüksek öneme sahip ise bu görevi, “Önemli” ve “Acil” sütunlarının kesiştiği boşluğa yazmalısınız. Yapacaklarınızı bu şekilde tabloya yazdıktan sonra biraz geriye çekilin ve şöyle bir bakın.
Eisenhower matrisindeki sütunlar;
Önemli ve Acil: Bu işleri hemen yapmanız gerekiyor.
Önemli ama Acil Değil: Başlamak için kesinlikle zaman ayarlamalısınız; ancak hemen değil, yakın bir gelecekte.
Önemli Değil ama Acil: Mümkünse bu görevi bir başkasına devretmeyi düşünün.
Önemli Değil ve Acil Değil: Böyle bir işi neden yapmanız gerektiğini tekrar değerlendirin. Muhtemelen yapmanız gerekmediğine karar verecek ve listenizin dışında bırakacaksınız. Üstünü çizin ve gerçekten size yarar sağlayacak görevlere yönelin.
Eisenhower Yöntemi’nin en güzel tarafı yapılacaklar listeniz için bir zaman sınırlamanız olmamasıdır. Beş yıl sonrası için gereken bir görevi de, yarına lazım olan bir işi de aynı tabloda temsil etmek mümkün.
Bazı görevler için doğru kutuyu bulmak zor olabilir. Ancak bu tablo, sizin tablonuz ve “Acil” ve “Önemli” kavramlarının sizin için, size göre değişebileceğini ve kimsenin sizi yargılamadığını unutmayın. Tabloda özellikle “Önemli Değil ve Acil Değil” kutunuza dikkat edin. Bu kutunuzun boş olmaması, gereksiz görevleri şimdiden başınızdan atmış olduğunuzu gösterecektir.
Şimdiden kâra geçtiniz bile.
Bu yazı Acil Tıp Bülteni’nin Eylül 2021 tarihli 9. sayısında yayımlanmıştır.