Acil Tıp Akademisi Alt Komisyonu
  • ATAK
    • Hakkımızda
      • Tarihçe
      • Vizyon ve Misyon
      • Amaç ve Hedefler
      • Eğitmen Kriterleri
    • Kurullar
      • Yürütme Kurulu
      • Üyeler
    • Belgeler
      • Yönerge ve Diğer Belgeler
      • Faaliyet Raporları
      • Kılavuz ve Rehberler
      • Raporlar
  • Yazılarımız
  • Etkinliklerimiz
    • Kurslarımız
      • Genel Bilgiler
      • ATAKOnline İstatistik Kampı
      • Eğitmen Kriterleri
      • Kurs Koordinatörleri
    • Tamamlanan Kurslar
      • Tamamlanan Kurslarımız
      • Klinisyenler İçin Araştırma Planlama Kursu
      • Klinisyenler İçin Makale Yazımı Kursu
    • Sempozyum ve Kongreler
  • İçeriklerimiz
    • Videolar
      • Videolar
      • İstatistik videoları
    • Yazılar
      • Araştırma planlama yazıları
      • İstatistik yazıları
      • Makale yazımı yazıları
  • İstatistik Hesaplama Araçları
  • Ön Kayıt Formu
  • İletişim
Aidat Ödemesi Bağış
  • Üye Girişi
Acil Tıp Akademisi Alt Komisyonu
  • ATAK
    • Hakkımızda
      • Tarihçe
      • Vizyon ve Misyon
      • Amaç ve Hedefler
      • Eğitmen Kriterleri
    • Kurullar
      • Yürütme Kurulu
      • Üyeler
    • Belgeler
      • Yönerge ve Diğer Belgeler
      • Faaliyet Raporları
      • Kılavuz ve Rehberler
      • Raporlar
  • Yazılarımız
  • Etkinliklerimiz
    • Kurslarımız
      • Genel Bilgiler
      • ATAKOnline İstatistik Kampı
      • Eğitmen Kriterleri
      • Kurs Koordinatörleri
    • Tamamlanan Kurslar
      • Tamamlanan Kurslarımız
      • Klinisyenler İçin Araştırma Planlama Kursu
      • Klinisyenler İçin Makale Yazımı Kursu
    • Sempozyum ve Kongreler
  • İçeriklerimiz
    • Videolar
      • Videolar
      • İstatistik videoları
    • Yazılar
      • Araştırma planlama yazıları
      • İstatistik yazıları
      • Makale yazımı yazıları
  • İstatistik Hesaplama Araçları
  • Ön Kayıt Formu
  • İletişim
Pazartesi, 23 Haziran, 2025
Son Yazılar
Klinisyenler için MAKALE YAZMA KURSU
Yüz yüze Klinisyenler için İstatistik-1 Kursu
Online İstatistik Kampı – Ekim 2022’de!
ATAK Yüz yüze Kursları Tekrardan Başlıyor!
Acil Tıp Akademisi Alt Komisyonu
Acil Tıp Akademisi Alt Komisyonu
Aidat Ödemesi
  • ATAK
    • Hakkımızda
      • Tarihçe
      • Vizyon ve Misyon
      • Amaç ve Hedefler
      • Eğitmen Kriterleri
    • Kurullar
      • Yürütme Kurulu
      • Üyeler
    • Belgeler
      • Yönerge ve Diğer Belgeler
      • Faaliyet Raporları
      • Kılavuz ve Rehberler
      • Raporlar
  • Yazılarımız
  • Etkinliklerimiz
    • Kurslarımız
      • Genel Bilgiler
      • ATAKOnline İstatistik Kampı
      • Eğitmen Kriterleri
      • Kurs Koordinatörleri
    • Tamamlanan Kurslar
      • Tamamlanan Kurslarımız
      • Klinisyenler İçin Araştırma Planlama Kursu
      • Klinisyenler İçin Makale Yazımı Kursu
    • Sempozyum ve Kongreler
  • İçeriklerimiz
    • Videolar
      • Videolar
      • İstatistik videoları
    • Yazılar
      • Araştırma planlama yazıları
      • İstatistik yazıları
      • Makale yazımı yazıları
  • İstatistik Hesaplama Araçları
  • Ön Kayıt Formu
  • İletişim
Copyright 2024 - All Right Reserved
İstatistik yazılarıTATDakademik

Kategorik değişkenler, Çok gözlü tablolar ve ki-kare hesabı

by Haldun Akoğlu 5 Şubat 2020
written by Haldun Akoğlu

Çok gözlü tablolar iki kalitatif verinin birbiriyle karşılaştırılmasında kullandığımız karşılaştırma metodudur.

  • Kalitatif veriler sınıflandırma belirtir. Bu tip veriyi tutan değişkenlere kategorik/gruplu/nominal değişkenler adı verilir
  • Bu veri Cinsiyet, meslek, kurum, Well’s risk grubu, HT varlığı/yokluğu vb gibi bir veridir. Verideki sayı bir grubu/kategoriyi temsil eder.
  • Örneğin, Cinsiyet değişkeninin değeri olan 0 ya da 1 sayılarının bir anlamı yoktur, aslında bu değer bir kategorinin kodudur. Cinsiyeti 1’den küçük, cinsiyetleri ortalaması 1,4 gibi bir değerlendirme anlamsızdır. Cinsiyet değerlerinin ortalaması, medyanı gibi merkezilik ölçütlerinin de bir anlamı yoktur.
  • Her bir grup/kategori/faktör içindeki miktar sayılır. Örneğin, Cinsiyet değişkeninin erkek grubundaki kişi sayısına o grubun frekansı denir
  • Meslek [doktor/hemşire/veri giriş] değişkeninin 3 grubu grubu/kategorisi/faktörü vardır
  • Cinsiyet [erkek/kadın],  sonlanım [yatış/taburcu], yatış [servis/YBÜ] değişkenlerinin 2 grubu/kategorisi/faktörü vardır. 2 grubu/kategorisi/faktörü olan değişkenlere Dikotom değişken de denilir.
  • Sıralı olan kategorik/gruplu/nominal değişkenlere Ordinal değişken adı verilir. Öğretim durumu [ilk/orta/lise], kafa travması tipi [hafif/orta/ağır], GKS [3,4,5,…,14,15] hep ordinal verilerdir. 

Kategorik verilerin SPSS’e girilmesi

SPSS’e kategorik değişkenler kaydedilirken her kategoriye bir numara verilir [0,1,2,3,4 vb]. Her deneğe ait veri ise satırlara eklenir. Sadece sayı kullanılır, isim ya da harf yazılmaz. Örneğin, cinsiyet değişkeninin alt grupları/kategorileri olan erkek ve kadın verisi yazılırken, her satırdaki denek için “Erkek” veya “Kadın” metinleri yazılmaz, “E” veya “K” harfleri kullanılmaz. Bunun yerine Erkek ve Kadın kategorilerine karşılık gelen, bir kenara not edilmiş, 0 ve 1 gibi sayılar kullanılır.

Variable view ekranında, o değişkene ait satırdaki Value labels seçeneği ile, o değişkenin kategorileri için tanımlanan numaraların hangi anlama geldiğini unutmamak için kaydedebilirsiniz. Ancak dosyanızı kaydederken (save data) .sav dosyası dışındaki kayıt sistemlerinin bu bilgiyi saklamadığını unutmayın.

Kategorik değişkenin bildirilmesi

Kategorik bir değişken bildirilirken frekansıyla ifade edilir. SPSS’de Analyze > Descriptive Statistics > Frequencies menüsünden ilgili değişkene ait döküm yapılır.

İlgili menüye girilince aşağıdaki seçim ekranı görülür. İstenen kategorik değişkenler değişken alanına alınır.

OK tuşuna basıldığından aşağıda listelenen dökümler alınır.

Kategorik değişken, hasta gruplarının temel özelliklerini içeriyorsa çalışmanın 1. Tablosunda gösterilmelidir.

El ile Ki-kare hesabı

Çok gözlü tablolara Olasılık tabloları (contingency tables) ya da çapraz tablolar (crosstabs) da denilir.

  • Sıfır hipotezi: iki değişken arasında ilişki ya da korelasyon yoktur
  • Alternatif hipotez: iki değişken arasında ilişki ya da korelasyon vardır

Çapraz tablolar oluşturulurken etken, faktör ya da bağımsız değişken satıra; etkilenen, sonlanım ya da bağımlı değişken sütuna konulur.

Pearson’s chi-square (Pearson ki-kare).

  • Klasik ki-kare testidir. Örneklem sayısından son derece etkilenir. Çok geniş örneklerde en ufak sapma bile anlamlıyken küçük örneklemlerde büyük sapmalar bile anlamsızdır.
  • Örneklem boyutu küçüldükçe değeri düşer, bu yüzden de örneklem boyutuna bağlı İki ön şartı vardır:
    1. Çok gözlü tablonun her kutusunda en azından 1 vaka olmalıdır.
    2. Çok gözlü tablonun kutularından en fazla %20’sinde (yani 5’de 1’inde) 5’den az vaka olmalıdır.
  • Yukarıdaki şartların sağlandığı her durumda, ve 2 x 2 dışındaki her tür tabloda Pearson chi-square hesaplanır

Fisher’s exact test (Fisher’in kesin testi)

  • Pearson ki-kare’nin şüpheli sonuç verdiği küçük örneklem boyutlarında kullanılır.
  • Kesin (exact) testlerden olup yaklaşık değil tam değerleri hesaplar
  • Eskiden sadece 2 x 2 tablolar için hesaplanabilirken artık her türlü tabloda hesaplanabilmektedir. Eğer herhangi başka bir seçenek seçilmezse SPSS sadece 2 x 2 tablolarda hesaplama yapar. Eğer Exact ayarlarından Monte Carlo seçeneği aktif hale getirilirse m x n sayıda kutusu olan herhangi bir çokgözlü tablo için de hesaplama yapılır ve çıktıda bildirilir. Bu durumda p değerinin %95 güven aralığı da bildirilir.

Eğer iki faktör/grup (satır) arasında fark yoksa, her sütunda satırlara karşılık gelen kutularda aynı oranda vaka olması gerekir. Örneğin, yukarıdaki tabloda 112 hastadan 42’si kadındır. O zaman sedasyon için ek doz (sütun) gereken (yes) 25 hastadan 42/112 kadarının (9,4) kadınlar arasından çıkmasını beklerim.  Halbuki beklediğimizden daha az sayıda (4) vaka bu gruptan çıkmıştır. Alttaki tabloda bu şekilde hesaplanan beklenen (expected) değerler ile gözlenen (observed) değerler verilmiştir.

Ki-kare testinin sonucu son derece mantıklı bir hesaba dayanır. Üstteki tabloda görülen her bir kutuya düşen sayılarla, alttaki tabloda ifade edilen beklenen (expected) sayılar, yani beklenen ve gözlenen değerler arasındaki fark, ki-kare dağılımı ile karşılaştırılır.

[table id=34 /]

(Gözlenen – Beklenen)2 / Beklenen

Tüm kutular için yukarıdaki formüle göre sapma miktarları hesaplanır ve hepsi toplanır. Bu toplamda elde edilen sayı ki-kare değeridir.

[table id=35 /]

χ(chi)2= 0,89 + 3,10 + 0,54 + 1,87 = 6,4

Ki-kare değerinin bağımsızlık derecelerine göre en fazla kaç olması gerektiği bellidir. Bağımsızlık derecesi (df = degrees of freedom) ise şu şekilde hesaplanır:

df = (satır sayısı – 1) x (sütun sayısı – 1)

df = (2 – 1) x (2 – 1) = 1 x 1 = 1

Şimdi bulduğumuz ki-kare (χ2 ) değerini (6,4) aşağıdaki ki-kare (χ2 ) dağılım tablosuyla karşılaştıralım.

ki kare dağılımı
ki kare dağılım tablosu

Tablomuzun df değeri 1 olan satırda 6,4 değeri 0,025 ile 0,01 olasılıkları arasında bir olasılığa tekabül etmektedir. Bu tablodaki ilişki ile ilgili olarak p değerinin 0,01 civarında olduğunu söyleyebiliriz.

Aşağıda SPSS tarafından yapılan hesaplama gösterilmiştir. SPSS tarafından hesaplanan χ2 = 6,348 bizim hesaplarımızla aynıdır (Pearson chi-square değeri). P değeri de 0,012 olarak hesaplanmıştır (asymptotic significance).

Fisher’in kesin testi (Fisher’s exact test) adından da anlaşılacağı gibi daha “kesin” sonuç vermekte olup, SPSS, bu test ile p değerini 0,018 olarak hesaplamıştır (Exact sig.). Fisher testiyle hesapanan p değeri ki-kare ile hesaplanandan daha büyük yani anlamsızlık sınırına daha yakındır.

SPSS ile Ki-kare testi

Analyze > Descriptive Statistics > Crosstabs menüsüne girildiğinde aşağıdaki ekranla karşılaştırız. Bu ekranda çok gözlü tablonun satırlarında yer alacak değişkenleri row kısmına, sütünlarında yer alacak değişkenleri column kısmına yerleştirmeliyiz.

Genel kural olarak bağımsız değişkenler, prediktör faktörler, risk faktörleri, etkisini incelediğimiz girişimler ya da farklı tedavileri uyguladığımız grupları belirten değişkenler satırlara (row) yazılır. Bağımlı değişkenler, beklediğimiz etkiyi gösteren değişkenler, sonuçlar, sonlanımlar sütunlara yazılır. Ancak satır ya da sütuna hangisinin yazıldığı hesaplamaları değiştirmez. Eğer bu tip etki(sebep) – sonuç ilişkisi bulunmayan değişkenlerle ilgili ilişkiyi inceleyen analizler yapılacaksa istenildiği şekilde yazılmasında bir sakınca yoktur.

Sağ tarafta analize yardımcı olacak ayarlamaların yapıldığı Exact, Statistics, Cells, Format, Style ve Bootstrap seçenekleri mevcuttur.

Layer kısmına ise seçtiğimiz satır ve sütun değişkenlerini etkileyeceğini düşündüğümüz covariate adı verilen karıştırıcı değişkenler eklenir. Aynı anda birden fazla ki-kare testinin birarada yapılması ve karıştırıcı değişkenin etkisinin arındırılması için kullanılır. Statistics seçeneklerinde Cochran’s and Mantel-Haenszel statistics seçilerek bu katmanların etkisi aynı anda incelenebilir.

En basit şekilde hiçbir ayar yapılmadan alınan döküm aşağıdaki gibi olacaktır:

Hangi test seçilmeli?

  • Verinin türüne göre, öncesi-sonrası gibi bir durum olmayan bağımsız değişkenler için çokgözlü tablolarda ki-kare (chi-square) seçilir.
  • Bağımlı değişkenler için McNemar seçilir. Ya statistics ayarlarından, ya da Analyze >> Non-parametrik >> Legacy >> 2 related samples seçeneğinden McNemar seçilebilir.
  • 3 ve daha fazla grubu olan ordinal değişkenler için Cochrane Q hesaplanır.
    • Bu hesaplama için Analyze >> Non-parametrik >> Legacy >> K related samples seçeneğine gidilir.

Hangi ilişki katsayısı seçilmeli?

En temel olarak ki-kare analizinde analiz testlerinden biri ile ilişki büyüklüğünü gösteren katsayı testlerinden biri de seçilmelidir.

  • 1 ya da 2 değişken nominalse > Cramer’s v
  • Her ikisi de ordinalse > Kendall’s tau b veya c (satır, sütun sayısı eşitliğine göre)

Dolayısıyla eğer ki-kare testi isteniyorsa statistics seçeneklerinden aşağıdakiler seçilir:

Cells seçeneklerinden de kısmında da aşağıdaki tabloda gösterilen kutuların seçilmesi yeterlidir.

OK tuşuna basılarak analiz tamamlanır ve çıktılar değerlendirilir.

Elde edilen analiz çıktısı yanda ve aşağıda verilmiştir. Tüm çıktıların anlamları ayarlarla ilgili kısımlarda açıklanmıştır.

Statistics ayarları

Chi-square (ki-kare).

Bu seçenek seçildiğinde 2 satır ve 2 sütundan oluşan 2 x 2 tablolarda:

  • Pearson’s chi-square
  • Continuity correction
  • Likelihood ratio
  • Fisher’s exact test
  • Lineer-by-lineer association,

Daha fazla satır ve sütundan oluşan tablolarda ise:

  • Pearson’s chi-square
  • Likelihood ratio
  • Lineer-by-lineer association,

sonuçları listelenecektir.

  • Pearson’s chi-square (Pearson ki-kare).
    • Klasik ki-kare testidir. Örneklem sayısından son derece etkilenir. Çok geniş örneklerde en ufak sapma bile anlamlıyken küçük örneklemlerde büyük sapmalar bile anlamsızdır.
    • Örneklem boyutu küçüldükçe değeri düşer, bu yüzden de örneklem boyutuna bağlı İki ön şartı vardır:
      1. Her kutuda en azından 1 vaka olmalıdır.
      2. Kutulardan en fazla %20’sinde 5’den az vaka olmalıdır.
    • Yukarıdaki şartların sağlandığı her durumda, ve 2 x 2 dışındaki her tür tabloda Pearson chi-square hesaplanır
  • Fisher’s exact test (Fisher’in kesin testi)
    • Pearson ki-kare’nin şüpheli sonuç verdiği küçük örneklem boyutlarında kullanılır.
    • Kesin (exact) testlerden olup yaklaşık değil tam değerleri hesaplar
    • Eskiden sadece 2 x 2 tablolar için hesaplanabilirken artık her türlü tabloda hesaplanabilmektedir. Eğer herhangi başka bir seçenek seçilmezse SPSS sadece 2 x 2 tablolarda hesaplama yapar. Eğer Exact ayarlarından Monte Carlo seçeneği aktif hale getirilirse m x n sayıda kutusu olan herhangi bir çokgözlü tablo için de hesaplama yapılır ve çıktıda bildirilir. Bu durumda p değerinin %95 güven aralığı da bildirilir.
  • Continuity correction
    • = Yates’ corrected chi-square (Yates’ düzeltmeli ki-kare)
    • Sadece 2 x 2 tablolarda hesaplanır
    • Beklenen ve gözlenen değer arasındaki farktan 0,5 çıkarır. Böylece hesaplanan ki-kare değeri küçülür, p değeri ise büyür.
    • Özellikle küçük örneklemler fark yokken fark bulma ihtimalini azaltmak için İngiliz istatistikçi Yates tarafından önerilmiştir.
    • En az 1 kutuda beklenen frekans 5’den küçük ise Fisher’s exact test yerine Yates’ corrected chi-square Buna rağmen özellikle küçük örneklemlerde gereğinden fazla düzeltme yaptığını, sıfır hipotezini reddetmesi gerekirken reddedemediğini ve böylece tip 2 hatayı arttırdığını savunanlar da vardır.
    • Yukarıdaki örnekte SPSS tarafından hesaplanan c2 değerinin Pearson’daki 6,4 değerinden Yates düzeltmesi ile 5,2’ye düştüğünü, p değerinin de 0,012 yerine 0,022’ye yükseldiğini görüyoruz. Yates düzeltmesi ile Fisher’in kesin testi ile hesaplanan p değeri olan 0,018’den bile yüksek bir değer hesaplandığına dikkat ediniz.
  • Linear-by-linear association
    • = Mantel-Haenszel test of trend
    • = Mantel-Haenszel test of Linear Association
    • (Buradaki açıklamalar Martin Bland’ın York Üniversitesindeki ders notlarından alınmıştır – HA)
    • En az biri ordinal olan iki değişken arasındaki ilişkiyi verir. Örneğin,
      • bir önceki yılki değerlendirme notu ile sonraki yıl terfi etme arasındaki ilişi gibi.
      • Verilen tedavi ile taburculuktan ölüme kadar değişen bir seri sonlanım gibi
    • Bu tip durumlarda ordinal değişkenin sırası önemli olup giderek azalan ya da artan trendlerin de hesaba katılması önemlidir. SPSS bu amaçla 3 test yapabilir:
      • Armitage chi-squared test for trend
      • Mantel-Haenszel test of trend, ve
      • Kendall’s rank correlation tau b
    • Mantel-Haenszel test of trend, biz istesek de istemesek de SPSS tarafından Linear-by-linear association adı altında otomatik olarak ve her türlü tablo için bildirilmektedir. Satır ve sütun değişkenleri arasında lineer bir ilişki olup olmadığını test eder. Lineer dışında başka türlü bir ilişki olsa bile bunu değerlendirmediğinden bu konuda bilgi vermez.
    • Lineer ilişkiden kasıt ise, ordinal kategorilere giderek artan sayılar verip (iyileşme düzeyi = 1, 2, 3, 4 vb), tedavi ya da grupları da numaralayıp (tedavi 1 =1, tedavi 2=2), bunu bir formül içine yerleştirebilmektir (iyileşme düzeyi = sabit x tedavi). Buradaki sabit sayıdan ziyade değişen kategoriler için sabitteki değişim hesaplanır ve buna da Mantel-Haenszel test of trend adı verilir.
    • Ki-kare testi yapılamaz olsa bile (önşart sağlanmasa dahi) toplamda 30 vaka varsa Mantel-Haenszel test of trend yapılabilir ve anlamlı sonuçlar verir.
  • Likelihood ratio (olabilirlik olasılığı) ki-kare.
    • Geniş örneklemlerde Pearson ki-kare ile aynı sonucu verir. Özellikle az sayıda örneklemin olduğu tablolarda faydalıdır. LR’ler bildirilir.

Bu kısma kadar olan testlerle 2 değişken arasında bir ilişki ya da fark olup olmadığı sorusunun cevabı aranmıştır. Bundan sonraki seçenekler ise var olan ilişkinin büyüklüğünü göstermek için kullanılan testleri içerir.

Bir çapraz tablo değerlendirilirken bulunan değerlerin beklenen değerlerden sapmasının büyüklüğünü hesaplayıp, bu büyüklüğün görülme ihtimalini tablodan bulmuştuk. Bu ihtimal %5’den az ise 2 değişken arasında anlamlı ilişki var demiştik. Bu ilişkinin büyüklüğünü tanımlamak için değişkenin tipine göre aşağıdaki seçenekler kullanılır.

Tüm bu ilişki büyüklüğü belirten ölçütler için ortak bir tanımdan bahsedebiliriz. Buna Proportional Reduction in Error (PRE) adı verilir. Temel olarak, bağımsız değişkenin (etken, faktör) bilinmesi sayesinde bağımlı değişkenin (sonlanımın) ne düzeyde tahmin edilebileceğinin ölçütüdür.

Correlations (korelasyonlar).
  • Hem satır hem de sütunlarında sıralı (ordinal) değişkenler olan tablolarda bu seçenek kullanılır.
  • Spearman’ın korelasyon katsayısı olan ro’nun (Spearman’s correlation coefficient, rho) raporlanmasını sağlar. Spearman’ın ro’su sıralı (ordinal) düzenlerin arasındaki ilişkinin büyüklüğünü ölçer.
  • Her iki değişken de kantitatif ise Pearson korelasyon katsayısı olan r’yi bildirir (Pearson’s correlation coefficient,r). r değişkenler arasındaki lineer ilişkinin büyüklüğünü bildiren bir ölçüttür.
Nominal.

Kendi içinde bir sırası olmayan kategorik değişkenler için bu seçenekler seçilebilir.

  • Lambda (l) ve Goodman ve Kruskal’s tau (t)
    • Simetrik ve asimetrik Lambda ile Goodman ve Kruskal’s tau (t) katsayılarını verir.
    • Proportional Reduction in Error (PRE) değerini verir.
    • 1 değeri bağımsız değişkenin bağımlı değişkeni mükemmel şekilde öngörebildiğini gösterir. 0 değeri bağımsız değişkenin değerinden bağımlı değişkenin öngörülme şansı olmadığını belirtir.
    • SPSS hangi değişken bağımlı hangisi bağımsız bilemeyeceğinden ikisini de hesaplar. Simetrik olan ölçütün bizim için çok bir anlamı yoktur.
    • Asimetriklerden doğru sırada olan seçilmelidir.
    • Lambda (l) oldukça konservatif bir ölçüttür.
    • Goodman ve Kruskal’s tau (t) lambda’dan daha iyi olsa da onlar da konservatiftir.
  • Lambda (l) ve Goodman ve Kruskal’s tau (t)’nun bu eksiklikleri nedeniyle ki-kareden türetilmiş Phi, Cramer’s V ve contingency coefficient katsayıları da kullanılmaktadır. Ancak ki-kareden türetilen aşağıdaki katsayılar PRE değerini veremez.
  • Contingency coefficient
    • Ki-kare testine bağlı olarak hesaplanır. 0 ile 1 arasında değişir. 0, satır ve sütun değişkenleri arasında hiç ilişki olmadığını, 1 ise tam bir ilişki olduğunu gösterir.
    • Maksimum alabileceği değer tablonun satır ve sütun sayısından etkilenir. Bu yüzden farklı satır ve sütun sayılarına sahip farklı tabloları birbiriyle karşılaştırmada değersizdir.
  • Phi (j) ve Cramér’s n
    • Phi (j), ki-kare istatistik değerini örneklem boyutuna bölüp kare-kökünü alarak hesaplanır.
    • Cramer’s n, 2×2 tablolarda hesaplanan phi (j) katsayısıdır.
  • Uncertainty coefficient
    • Lambda’ya benzer şekilde aynı ölçütü bildirir.
Ordinal.

Hem satır hem de sütunda sıralı (ordinal) değişkenler varsa

  • Gamma (g)
    • Lambda’nın ordinal değişkenler için olan versiyonudur
    • Her 2 değişken de ordinal olmalıdır.
    • -1 ile +1 arasında değişir. 1’e (eksi ya da artı) yakın olan değerler güçlü ilişki lehineyken 0’a yakın değerler ilişki yokluğunu gösterir.
    • Ardışık giden değişkenler için, örneğin bir vaka değişkenlerin birinde başka bir vakadan büyükse, diğer değişken için de diğer vakadan büyük olmalıdır. Böyle vakalar konkordan (C), bu kurala uymayanlar diskordan (D) vakalardır. Formülü şu şekildedir:
    • g = (C – D) / (C + D)
    • Bu formüle göre tüm vakalar konkordan ise g tam +1 olur. Ordinal uyumun her iki değişkende mükemmel olduğunu gösterir.
    • Formüle göre hesaplanan g değeri, işaretinden bağımsız olarak, PRE değerini gösterir.
    • Lambda gibi bazı kısıtlılıkları vardır. En önemlisi de eşitlik durumlarını yok saymasıdır. Bu eşitlik durumunu da hesaba katan ise Kendall’s tau katsayısıdır.
  • Kendall’s tau-b.
    • Satır ve sütun sayısı eşitse geçerlidir.
    • Ordinal ya da sıralı (ranked) değişkenler için eşit olma durumunu da hesaba katan non-parametrik bir ilişki ölçütüdür.
    • Hesaplanan katsayının işareti (eksi ya da artı) ilişkinin de yönünü belirtir.
    • Katsayının büyüklüğü ilişkinin büyüklüğünü gösterir. -1 ile +1 arasında değişir. Ancak tam -1 ya da +1 sadece tam kare şeklindeki tablolarda görülür.
  • Kendall’s tau-c.
    • Satır ve sütun sayısı eşit değilse kullanılır.
  • Somers’ d.
    • Kendall’s tau’ya göre daha nadir kullanılır.
    • 2 ordinal değişken arasında satır kategorilerine göre kolon kategorisini öngörme gücünü gösterir.
    • -1 ile +1 arasında değişir. 1’e (eksi ya da artı) yakın olan değerler güçlü ilişki lehineyken 0’a yakın değerler ilişki yokluğunu gösterir.
İlişkinin GücüLambda, Gamma, Pearson’s r
Yok0.00
Zayıf+ 0.01 – 0.09
Orta+ 0.10 – 0.29
Yüksek+ 0.30 – 0.99
Mükemmel+ 1.00
Nominal by Interval.
  • Değişkenlerden biri kategorik diğeri kantitatif ise Eta seçilmelidir.
  • 0 ile 1 arasında değişir.
  • Özellikle bağımsız değişkenin az sayıda kategoriden oluştuğu (cinsiyet: erkek / kadın), bağımlı değişkenin ise interval bir sürekli değişken olduğu durumda (gelir miktarı) Eta çok uygun bir ilişki gücü göstericisidir.
  • SPSS 2 farklı Eta değeri hesaplar: biri satır değişkenini interval olarak kabul eder, diğeri de sütun değişkenini. Doğru şekilde kullanılması gereklidir.

Yukarıda belirtilen ilişki katsayıları dışında bu ayarlar menüsünden seçilebilen birkaç test daha vardır:

Kappa. 
  • Aynı objeyi numaralandıran/skorlayan/ölçen 2 değerlendirici arasındaki uyumu (agreement) ölçer, Cohen’s kappa diye bilinir.
  • 1 mükemmel uyum, 0 uyumsuzluk (şans faktöründen farklı değil) anlamına gelir.
  • Hem satır hem de sütun değişkeninin birebir aynı isimde ve sayıda kategorilere sahip olması gereklidir.
  • Bir değişkende gözlenen ama diğer değişkende olmayan tüm değerlerin olduğu vakalar hesap dışına çıkarılır.
Risk.
  • 2 x 2 tablolarda bir faktörün varlığı ile (satır) bir sonucun görülmesi (sütun) arasındaki ilişkiyi gösterir.
  • Riskin güven aralığı 1 değerini içeriyorsa faktör ile sonuç arasında ilişki var denilemez.
  • Faktörün sıklığı düşük ise risk yerine odds oranı kullanılabilir.
McNemar. 
  • 2 x 2 tabloda 2 dikotom değişken arasındaki ilişkiyi non-parametrik şekilde test eder.
  • Özellikle yanıtlardaki değişim gibi bağımlı değişkenlerdeki farkı ve değişimi test etmek için kullanılır.
  • Öncesi-sonrası dizaynlarda özellikle tercih edilir.
  • 2×2’den büyük tablolarda bu seçenek seçilirse McNemar yerine McNemar-Bowker simetri testi (test of symmetry)
  • Bu ayar menüsü dışında SPSS’de 2 farklı yerden daha McNemar testi hesaplanabilir
Cochran’s and Mantel-Haenszel statistics. 
  • Eğer iki değişken arasındaki ilişki araştırılırken diğer başka değişkenler açısından etkinin standardize edilmesi gerekiyorsa tabakalar (layers) halinde birden fazla ki-kare testinin aynı anda yapılması esasına dayanan Cochran’s and Mantel-Haenszel statistics yapılmalıdır.
  • Örneğin, bir vaka-kontrol çalışmasında, satırlar vaka ve kontrol grupları, kolonlar da sonlanım (öldü, yaşıyor) ise, yani her ikisi de kategorik değişken ise, ve sonucu etkileyebileceği düşünülen diğer faktörler açısından standardizasyon yapmak istiyorsak (cinsiyet, meslek vb), bu istatistiği kullanırız.

Cells ayar menüsü

Bu kısımda tablonun içindeki kutularda yer almasını istediğimiz değerleri seçiyoruz.

Counts
  • Gözlenen (observed) ve Beklenen (expected) değerleri için ilgili kutular işaretlenir.
Percentages
  • Satır (row) ve sütun (column) yüzdeleri için ilgili kutular işaretlenir.
Residuals
  • Gözlenen ve beklenen değerler arasındaki fark ve bunlarla ilgili hesapları içerir
  • Unstandardized = Gözlenen – Beklenen. Pozitif olması, olmasını beklediğimizden belirtilen sayı kadar fazla vaka olduğunu belirtir.
  • Standardized. Ortalamaları 0 ve standart sapması 1 olacak şekilde yeniden hesaplanır. Kutuların sapmaları birbirleri ile oransal olarak karşılaştırılabilir.
  • Adjusted standardized. Ortalamaları 0 ve standart sapması 1 olacak şekilde yeniden hesaplanan rezidülerin kaç standart sapma birimine denk geldiği belirtilir. Kutulardaki sapma miktarı farklı tablolardaki verilerle karşılaştırılabilir. -2 ya da +2’den büyük kutular özellikle anlamlı farklılık içeren kutulardır.
Z-Testi
  • Compare columns ve Adjust p-values (bonferroni) seçenekleri seçili olduğu anda her kolon kendi içinde karşılaştırılır. Birbirine benzer kutular aynı harf ile işaretlenir. Böylece farkın kaynaklandığı kutular belirlenir. P değeri de çoklu karşılaştırma yapılması sebebiyle bonferroni düzeltmesi ile (anlamlılık eşiği olan p değerinin karşılaştırma sayısına bölünmesi) düzeltilir.
5 Şubat 2020 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Makale yazımı yazılarıTATDakademik

Olgu sunumu yazımı: CARE kılavuzu

by Haldun Akoğlu 5 Şubat 2020
written by Haldun Akoğlu

Bu yazının ilk bölümünde olgu sunumunun önemini tartışacağız. Daha sonra aşama aşama nasıl olgu sunumu yazılır sorusuna CARE kılavuzu eşliğinde cevap arayacağız.

1-Olgu sunumunun önemi

Olgu sunumu ne işe yarar?

Kongreye eli boş gidilmez, bari birşeyler yazalım. Ya da doçentlik dosyası oluşturuyoruz dosyada olsun biraz. Çömez asistanın ilk akademik karalaması niyetiyle bir olgu yazdıralım. Ya da her neyse işte biz yazalım dursun elbet bir işe yarar.

Yukarıdaki endikasyonlar zaman zaman başvurduğumuz ve itiraf edelim tamamen dışlayamadığımız olgu sunumu yazma motivasyon noktaları. Olgu sunumu bu amaçlarla da yazılabilir ama akademik değeri ve katkısı malum olunduğu üzere sıfıra yakın olacaktır.

Olgu sunumu ne zaman akademik katkı sunar/faydalıdır?

  • Yeni bir hastalık tanımlıyorsa
  • Bilinen bir hastalığın sıra dışı prezantasyonunu bildiriyorsa
  • Bir hastalığın patogenezini yeni bir bakış açısı ile açıklıyorsa

İkincil olarak:

  • Zor bir klinik durumu, ayırıcı tanıyı tartışıyorsa
  • Bir tedavinin nadir bir advers etkisini bildiriyorsa
  • İleride yapılacak çalışmalara temel oluşturuyorsa
  • Medikal eğitime katkı sunuyorsa

Peki, AS mesainizde ilginç olduğunu düşündüğünüz bir vaka geldi. Peki ya sonra?

  • Vaka neden ilginç geldi? Gerekçeniz yeterli mi?
  • Sizin olguyu yönetmede zorluk yaşamanız bu olgunun ilginç, nadir odluğu anlamına gelmez. Bu sebeple etkin bir literatür taraması yapmalıyız, hatta daha kıdemli meslek arkadaşlarımızla bunu paylaşmalıyız. Literatür taraması sonrasında vakanın ne kadar ilginç olduğu ya da yeni bilgi sunup sunmadığını anlamak mümkün.
  • Olmazsa olmaz bir detay; hasta onamı. Sonradan hastaya ulaşamama olasılığı sebebiyle mümkünse hasta taburcu edilmeden onam alınmalı. Birçok dergide örnek onam formu bulunmaktadır, çoğunlukla bir derginin formatına uygun alınmış onamı çoğu başka dergi de yeterli kabul etmektedir. Örnek olarak BURADAN Turkish Journal of Emergency Medicine dergisinin örnek hasta onam formuna ulaşabilirsiniz.

Bu ön hazırlıklar sonrasında olgu sunumunu yazmaya başlayabiliriz. Bu noktada temel motivasyonumuz nadir görülen, zor yönetilen veya karmaşık bir klinik durumu “çalışma arkadaşlarımıza bildirmek” olmalıdır.

Olgu sunumları ne kadar önemlidir?

Kanıt piramidinde olgu sunumları insanı içeren ilk basamakta yer almaktadır. Üzerinde yer alan bilimsel çalışmalara kıyasla daha düşük kanıt değerine sahiptir. Asıl amacı ise bir farkındalık oluşturarak o konuda araştırma makaleleri yapılmasına ışık tutmaktır aslında. Tek başına bir olgu sunumu takip eden çalışmalarla desteklenmeksizin tıp pratiğini direk olarak değiştiremez.

Yazının en başındaki yanlış motivasyonlarla yazılan bir olgu sunumunun bilim denizine katkısı bazen bir damla bile olmazken aşağıdaki örneklerdeki olgu sunumları birçok araştırma makalesinden dahi daha önemli katkılar sunmuştur.

Olgu sunumu örneği1:

En çok bilinen talidomid örneğidir. 1961 tarihli bir olgu sunumu bize aynı annenin iki fokomelili çocuğunun anomali sebebinin annenin gebeliği sırasında kullandığı talidomid olabileceğini bildirdi. Takip eden çalışmalarda gebelerde konjenital anomali oranının %1.5 civarında iken Talidomid kullananlarda oranın %20’lere çıktığı gösterilmiş (1).

Talidomid 1950’li yıllarda gebelerde bulantı/kusmayı engellemek için piyasaya sürülen, sedatif özellikleri de olan bir ilaç. Avrupa ülkelerinde yaygın kullanılmış; ilaç Kuzey Amerika pazarına girmeye çalışmış o yıllarda. Sonuç olarak güvenlik profili yeterli olmadığı için FDA’den onay alınamıyor ve tıp pratiğinden çıkıyor.

Olgu sunumu örneği 2:

Biz henüz AIDS nedir bilmezken 1981 de bir olgu serisinde 5 hastada Pneumocystis carini pnömonisi bildiriliyor. T-lenfosit sayılarının azalması, hastaların ya eşcinsel olmaları ya da aynı iğneyi kullanan ilaç bağımlısı kişiler olması gibi detaylarla adeta HIV risk faktörleri ve kliniği anlatılmış (2). Aynı yıl sonuna kadar benzer 270 vaka bildiriliyor. En nihayet 1982’de CDC ilk defa AIDS tanımını kullanıyor ve olgu serisinden 3 yıl sonra 1984’de HIV virüsü tanımlanıyor. Bu olguda bir olgu serisi ile başlayan sürecin ileri çalışmalar konusunda nasıl bir pencere açtığını ve HIV virüsünden 3 yıl önce klinik tabloyu neredeyse hatasız şekilde tanımladığını görüyoruz.

Olgu sunumu örneği 3:

İdeal olgu örneklerinde daha yakın tarihli bir olgu örneğini tartışalım. 53 yaş kadın hasta iskemik SVO ile gelmiş. Hastada May-Turner sendromu (MTS) olduğu tespit edilmiş. Ayrıca ASD de mevcutmu. MTS de Sağ common iliyak arter sol common iliyak arteri baskılıyor (iliyak kompresyon sendromu da denir). Bu da tromboza eğilime sebep oluyor. Toplumda görülme oranı %20. ASD veya patent FO varsa paradoksik emboli olabiliyor. 1/2000 kadında MTS-SVO olabiliyor. Bu olgu sunumu bize diyor ki SVO hastanız kadın ise, dikkat! MTS olabilir bu SVO’nun sebebi ve etiyolojide bu seçeneği de akılda bulundurun diyor. Düşününce her 2000 SVO kadın hastanızın bir tanesinin etiyolojisini aydınlatmanıza yarayan bir bilgi bu olgu sunumu sayesinde bilim denizine eklenmiş oluyor.

Olgu sunumu örneği 4:

Son olgu sunumu örneğimiz 2016 yılından. Mevcut bilgilere göre Zika virüs 1 hf dan fazla süre geçen gebelerde seroloji takibi önerilmiyor. İlgili olguda enfeksiyondan 10 hf sonra dahi hem annede hem amniyon sıvısında zikavirüs izole ediliyor. Fetal beyin anomalileri tespit ediliyor ve 20. hf da gebelik sonlandırılıyor. Sonuç: Zika virüs geçiren gebelerde gebelik boyunca hem seroloji hem fetal beyin takibi öneriliyor. Bir olgu sunumu yerleşik genel bilginin yetersiz olduğunu ortaya çıkarıyor.

Yukarıdaki dört örnek oldukça iddialı olgu sunumları. Tabi ki sadece bu olgulara bakarak tüm tıp pratiği değişmiyor ancak önceki bilimsel kanıtlarda yer almayan yeni bilgileri akademik dünyaya sunarak bu konuda araştırma makaleleri yapılmasına sebep olmuş hepsi. Takip eden araştırma makalelerinin de olgu sunumu ile paralel seyretmesi sonrası tıp pratiğini değiştiren sürecin ilk anahtarı olarak oldukça büyük iş başarmış oluyorlar.

Bir olgu sunumunun sınırları:

Her ne kadar bu dört örnekteki olgu sunumları bir çığı başlatan ilk kar tanesi gibi davranıp pratiğimizi değiştirse de olgu sunumlarının sınırlarını bilmek önemlidir.

  • Bir çok karıştırıcı faktör vardır. Sizin olgunuzdaki tedavi sebebiyle düzelmedi hasta, belki tedavi olmasa da düzelecekti.
  • Bulgular genellenemez. Örnek olarak A ilacı sizin hastanızda işe yaramış olabilir ama herkeste etkili olacağı yorumu tek olgu üzerinden yapılamaz.
  • Literatür taramasını yeterli yapmazsanız sizin olgunuzun ilk vaka olduğunu iddia edersiniz ama belki siz yeterli literatür taraması yapamadınız. Oysa bu olgu literatüre göre değil, sizin tecrübenize göre yeni ya da ilginç bir vakaydı.
  • Tıbbi hatalar, kötü uygulamalar olgu sunumunda tartışılabilir ancak örnek gösterilemez. Siz STEMI hastasına heparin yapmamış ve taburcu etmiş olabilirsiniz ve hasta ölmemiştir. Buradan yola çıkıp STEMI hastalarında heparin gereksizdir diyemezsiniz.

2-Olgu sunumu yazma

Artık olgu sunumu nasıl yazılır kısmına geçebiliriz. Öncelikle olgu sunumları içeriğine göre tanı ilişkili, tedavi ilişkili ya da tanı ve tedavi ilişkili olabilir.

Ayrıca olgu sayısına göre tek olu sunuluyorsa olgu sunumu, birden fazla olgu sunuluyorsa olgu serisi denmektedir.

Olgu sayısı = 1 ise Olgu sunumu
Olgu sayısı >1 ise Olgu serisi

Olgu sunumu yazarken önerilen bir kılavuz CARE (CAse REport) kılavuzundan faydalanacağız. İlk defa 2013 yılında uluslararası bir araştırmacı grubu tarafından ortaya atılmıştır. International Congress on Peer Review and Biomedical Publication’da sunulmuştur. Yazar, hakem, editör, klinisyen ve hastaları olabildiğince ortak dille konuşmaya çağırır (5). 2013 deki yayına ek olarak aynı ekip 2017 yılında aynı kılavuzun güncellenmesi değil de detaylı açıklamasını yaptıkları kılavuz açıklamasını yayınladılar (6).

Olgu sunumunu yazarken CARE kılavuzuna göre yazarsanız diğer yazarlarla ortak bir dil kullanmış olursunuz. Unutmayın ki yazınızı değerlendirecek hakemler ve editörler de bu kılavuza uyguna bakacaklardır. http://www.care-statement.org adresinden kılavuz dökümanlarına ulaşabilirsiniz. Ne yazık ki Türkçe çevirisi yok ancak daha önce sitemizde CARE kılavuzu check list Haldun Akoğlu hocamız tarafından sunulmuştu, yazıya BURADAN ulaşabilirsiniz.

Kimler yazar olmalı?

Kılavuz eşliğinde basmak basamak yazım aşamasına geçmeden önce kimler yazar olmalı konusuna değinmek istiyorum.

Vakayı ilk gören, tanı koyan, taburcu eden, hoca, kanka, konsültan, yazıyı ingilizceye çeviren hepsi yazar olarak yazılıyor genelde. Sosyal endikasyonlarla yazılsalarda Uluslararası Medikal Dergi Editörleri Komitesi (ICMJE) kriterlerine göre hiç biri yazar olmayı hak etmiyor. ICMJE kriterlerine göre şu kişiler yazar olabilirler:

  • Olgu sunumunun dizaynı ve hastadaki bulguların yorumlanması sırasında belirgin katkı sunması VE
  • İlk taslağın oluşturulması veya kritik revizyon aşamasında katkı sunması VE
  • Yazının son versiyonunun onaylaması VE
  • Yazının her noktasındaki sorunlar ve bunların çözümleriyle ilgili diğer araştırmacılarla fikir birliği içinde olması

Dikkat ederseniz veya değil VE bağlacı kullanışmış. Yani 4 kriterin dördü de sağlanmış olmalıdır ki o kişi yazar olmayı hak etmiş olsun. Diğer kankalarınıza vs en sondaki teşekkür kısmında yer verip gönüllerini alabilirsiniz.

Olgu sunumu yazım aşamaları:

1-Başlık (Title)

Bilgilendirici olmalı. Çoğu okur olguyu başlığıyla değerlendirir. Mümkünse “olgu sunumu” ibaresini içermeli “A case of…” “a case report” gibi. Ortaya çıkan klinik durum ya da tedavi abartıya kaçmadan, net şekilde ifade edilmeli.

Örnek: «Intravenous lipid emulsion therapy for acute synthetic cannabinoid intoxication: a case report»  veya bu bir olgu serisi ise  «Intravenous lipid emulsion therapy for acute synthetic cannabinoid intoxication: clinical experience in four cases»

2-Anahtar kelimeler (Key words)

MeSH sözlüğe uygun olarak seçilmelidir.  Pubmed.com’daki MeSH sözlükte bulunan anahtar kelimeler seçilmelidir. Çünkü arayanlar bu kelimelre göre arayacaktır yazınızı. Bu sözlükte bulunmayan anahtar kelimeler (nadir özel isimler) kullanılabilir. Genelde  2-5 adet  anahtar kelime gerekli ki çoğu dergi en az 3 adet istiyor. Anahtar kelimelerden birinin “case report” olması yine yazınızın bulunabilirliğini artıracaktır. Başlıktaki örneğe anahtar kelime ararsak:

«Intravenous lipid emulsion therapy for acute synthetic cannabinoid intoxication: clinical experience in four cases»

Keywords: Fat emulsions; Cannabinoids; intoxication; case report

Dikkat! Lipid emulsion ifadesi MeSH veri tabanında olmadığından fat emulsions seçilmiş.

3- Özet (Abstract)

Olgu sunumunun en önemli bölümüdür. Çünkü çoğu okur başlık ve özete bakarak yazıyı okuyup okumayacağına karar verir.

Dergiden dergiye değişmekle beraber 100-300 kelime ile sınırlandırılmalıdır.

Özette kısaltma ve referanslamadan kaçınılmalıdır. Yine dergi kuralları değişiklik gösterir ve bazı dergi giriş, olgu sunumu ve tartışma diye yapılandırılmış özet isterken bazıları da yapılandırılmamış özet istemekteler. Yapılandırılmamış özette herhangi bir bölüm belirtmeden düz metin şeklinde özet yazılır. Yapılandırılmış özet örneğinde dikkat edilmesi gerekenler aşağıdaki görselde anlatılmıştır:

4- Giriş (Introduction)

Olabildiğince kısa tutulmalıdır.  Literatürden faydalanılarak okuyucuya konu tanıtılır. Konuyla ilgili en önemli çalışmalara atıf yapılır. Ancak detaylı literatür tartışması ve karşılaştırmalı literatür tartışmaları tartışma bölümüne saklanmalı. 2 veya 3 paragraf halinde yazılabilir:

5- Olgu sunumu (Case report/presentation)

  • Hastanın demografik bilgileri
  • Ana şikayeti
  • Tıbbi, ailevi ve psikososyal özgeçmişi & komorbiditeleri
  • Tanısal yöntemler & tanısal zorluklar:
    • Tanıyı ne ile koydunuz.
    • Düşündüğünüz tanıya / ön tanıya giden mantığın açıklanması
  • Yapılan girişim ve tedavi(ler)in uygun doz ve birimlerle anlatılması
    • Tedaviler, neden o tedavinin seçildiği, ilaç dozları, varsa girişim yöntemleri net şekilde belirtilmeli.
    • Alternatif tedavi yöntemleri ya da önerilen dozların dışında dozlar verilmesi gibi modifikasyonlar varsa nedenleri açıklanmalı.
  • Tedaviye hastanın fizyolojik ve gerekliyse laboratuvar yanıtı belirtilmeli.
  • Hastanın sonlanımı açık şekilde anlatılmalı (ex oldu, taburcu oldu vs).

Olgu sunumu kısmında yorum yapmayın. Gerçeği gizlemeyin, mesela ilk gelişinde tanı atlanıp ikinci başvuruda tanı konmuşsa bunu saklamayın. Tansiyonu iyiydi, vitallerinde sorun yoktu gibi genel geçer ifadeler kullanmayın, her veriyi açıkça yazın, birimleri eklemeyi unutmayın. Kronolojik zaman akışına uyun. Eğer çok uzun süren çok fazla tanı tedavi aşamalarından oluşan karmaşık bir olgu ise bir görsel ya da tablo ile aşama aşama saat saat yapılanları zaman çizelgesi şeklinde de verebilirsiniz ancak bu şart değil.

Yine bu bölümde klinik içi sorunları paylaşmayın. Konsültana ulaşamamanız, hastanın yatamaması gibi detaylar kimseyi ilgilendirmiyor.

En önemli noktalardan birisi de hastanın anonimleştirilmesidir. Hastanın açık kimliği ya da hastayı çağrıştıracak detaylar verilmemelidir. Şu veriler olgu sunumu bölümünde olmamalıdır:

  • İsim
  • Spesifik coğrafik bölge/şehir
  • Doğum/ölüm tarihleri
  • Yatış/taburculuk tarihleri
  • Telefon/fax numarası, eposta adresi
  • Kişisel kayıt numaraları (kimlik no, hasta dosya no vs)
  • Biyometrik belirteçler:
  • Fotoğraf ve görüntüler.
    • Bunlar gerekliyse, mesela hastanın yüzünün görünmesi olgu için şartsa, ayrıca onam alınmalıdır, açıkça bu kısımlar belirtilmelidir!

6- Tartışma (discussion)

1.Olgu sunumunun güçlü ve kısıtlı yanlarını belirtin?

2.İlgili literatürü tartışın

3.Bu vaka ile varılan sonucu vurgulayın. Sonuca nasıl ulaşıldığını neden sonuç ilişkisini belirterek açıklayın.

4.Eve götürülecek dersi sonuç (conclusion) olarak belirtin.

1-Vakanızı özel kılan güçlü yanı vurgulayın. Neden çok özeldi bu vaka? Öncekilerden ayıran neydi? Ancak kısıtlılıklarını da belirtin. Mesela bonzai vakası sundunuz ama kan ya da idrarda sentetik kannabinoid tespit edilmediyse, bu bir kısıtlılıktır. Tanıyı hikaye ve klinikle koyduğunuzu belirtmeniz gerekir.

2-Literatür tartışırken gereksiz literatürden kaçının. Hepimizin tez yazma sürecindeki acemiliğinden kalan bir alışkanlık olankonuyla ilgili ilgisiz her çalışmayı tartışmaya eklemek bizim çalışmamızı güçlü kılmaz. Hedefe yönelik ilgili literatürü tartışın. Ayrıca o konudaki en önemli sistematik derleme, metaanaliz ya da randomize kontrollü çalışmaları tartışmaya almazken kanıt düzeyi düşük bir çalışma ya da olgu sunumunu almak da yetersiz literatür tartışması olacaktır.

Şart olmamakla beraber literatür tartışması 3 paragrafta yapılabilir. İlk paragrafta toplayıcı özet yapılır. Konu ile ilgili en önemli çalışmalardan alıntı yapılır. İkinci paragrafta sizin önermenizi destekleyen, üçüncü paragrafta da desteklemeyen çalışmaları tartışabilirsiniz.

3-En önemli nokta ise vaka ile ulaştığınız sonuca nasıl ulaştığınızı iyi açıklamanız. Size göre filanca ilaç filanca klinikten sorumludur mesela.Y a da tanınızda eminsinizdir ama yetersiz ayırıcı tanı yaptıysanız ya da bunu açıkça yazmadıysanız tanınız dahi şüpheli bulunabilir. Ayırıcı tanıyı detaylı belirtin. Yani siz okuyucuyu, hakemleri ulaştığınız sonuca ikna etmelisiniz. Diğer olasılıkları nasıl dışladığınızı, iddia ettiğiniz sonuç ile sizin nedeninizin ilişkisini açıkça vurgulamalısınız, detaylı bir savunmasını yapmalısınız. Aksi taktirde maksadını aşan bir çıkarım yaptığınız düşünülüp vakanız direk reddedilebilir.

4-Çalışmanızdan bir sonuç-conclusion çıkarın. Çok iddialı olmayan, eldeki vakanın sonuçlarını literatür eşliğinde veren bir iki cümle ile sonucu vurgulayın.

7- Teşekkür

ICMJE’nin yazar katkısı kriterleri dışındaki katkı veren herkes bu bölüme alınabilir.  Yazar kriterlerine uymayan kanka, konsültan, hemşire gibi vakada bir şekilde dolaylı da olsa katkısı bulunan herkesi bu kısımda onurlandırabilirsiniz.

Çalışmam neden kabul edilmedi?

  • Orijinal değildi
  • Yazım dili uygun değildi (dil & jargon)
  • Neden – sonuç ilişkisi kurulmamıştı, yetersizdi.
  • Gönderdiğiniz dergi olgu sunumu yayınlamıyordu, yayınlamak istemiyordu

Kaynaklar

1-McBride WG. Thalidomide and congenital abnormalities. Lancet 1961;ii:1358.

2- CDC. Pneumocystis pneumonia e Los Angeles. Morbidity Mortality Weekly Rep 1981;30(21):250e2.

3- Rison R, Helfgott M. Acute paradoxical embolic cerebral ischemia secondary to possible May-Thurner syndrome and an atrial septal defect: a case report. J Med Case Rep 2013;7:172.

4- Driggers RW, Ho CY, Korhonen EM, Kuivanen S et al. Zika Virus Infection with Prolonged Maternal Viremia and Fetal Brain Abnormalities. N Engl J Med. 2016 Jun 2;374(22):2142-51. doi: 10.1056/NEJMoa1601824. Epub 2016 Mar 30.

5- CARE guidelines for case reports: explanation and elaboration document. Riley DS, Barber MS, Kienle GS, Aronson JK, von Schoen-Angerer T, Tugwell P, Kiene H, Helfand M, Altman DG, Sox H, Werthmann PG, Moher D, Rison RA, Shamseer L, Koch CA, Sun GH, Hanaway P, Sudak NL, Kaszkin-Bettag M, Carpenter JE, Gagnier JJ. J Clin Epidemiol. 2017 Sep;89:218-235. doi: 10.1016/j.jclinepi.2017.04.026. Epub 2017 May 18.

6- Riley, D. S., Barber, M. S., Kienle, G. S., Aronson, J. K., von Schoen-Angerer, T., Tugwell, P., … & Werthmann, P. G. (2017). CARE guidelines for case reports: explanation and elaboration document. Journal of clinical epidemiology, 89, 218-235.

5 Şubat 2020 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Etkinlik

Araştırma Planlama Kursu, İstanbul

by Ozan Konrot 17 Ocak 2020
written by Ozan Konrot

 

ATAK Başkanı:                    Doç. Dr. Şeref Kerem Çorbacıoğlu

ATAK Genel Sekreteri:        Doç. Dr. Gökhan Aksel

Kurs Koordinatörü:             Prof. Dr. Orhan Çınar                                   

Diğer Eğitmenler:                Prof. Dr. Murat Pekdemir, Prof. Dr. Haldun Akoğlu, 

                                            Doç Dr. Nurettin Özgür Doğan, Doç. Dr. Erkman Sanrı

                                            Dr. Öğr. Gör. Alp Şener

 

Kursun Amacı

Bu kursumuz 2 günlük metodoloji ve pratik ağırlıklı formatıyla yeni kurslarımızdandır. İstatistik 1 ve 2 almadan önce bilinmesi gereken araştırma yapısı, planlaması, çalışma tipleri, dizayn, metodoloji, etik, editörlerin dikkat ettiği özel hususlar gibi noktalar konuşulmakta ve uygulamalı olarak baştan aşağı bir çalışmanın planı yapmanız sağlanmaktadır. Kurslarımızın doğal düzeni olan Araştırma Planlama, İstatistik 1, Makale Yazma, İstatistik 2 en verimli sıradır.  

 

Kurs Planı

Kurs her iki gün için sabah 9’da başlayıp 17’de bitecek şekilde planlanmıştır.

Kursun yarısı teorik yarısı pratik şekilde planlanmıştır.

 

Katılım Şartları

Acil Tıp Uzman ve Asistanları %80, Diğer branşlar %20 olacak şekilde kotalandırılmıştır.

 

Katılımcı sayısı ve Oturma Düzeni

Bu kursun oturma düzeni U düzenidir.

Katılımcı sayısı 30’dur.

 

Kursa nasıl kayıt yaptırırım?

Önkayıt yaptıranlara kayıtlar alınmaya başlandığında kesin kayıt için e-posta ile kayıt ücreti ödeme linki gönderilecektir. Ödemesini belirtilen süre içinde tamamlayanların kayıtları onaylanacaktır. Kaydını tamamlamayanlar yerine belirtilen süre sonunda yedek listeden kursiyer davet edilecektir.

 

Kurs fiyatı ve dahil olanlar: Kurs ücreti 1000 liradır.

●     Sabah Kahvaltıları

●     Gün için sınırsız sıcak soğuk içecek ve tatlı-tuzlu ikramlar

●     Defter, kalem ve TATD ATAK Kupası

●     İsme özel hazırlanmış sunum ve veri dosyalarının bulunduğu USB

●     Kursa özel online sunum ve veri dosyaları klasörü

●     Kursa özel Whatsapp iletişim grubu

 

Getirilmesi gerekenler

İnternete kablosuz bağlanabilen bir dizüstü bilgisayar getirmeniz gerekmektedir. 

 

18-19 Nisan 2020, İstanbul
1. Gün
08:30-09:00 Kahvaltı
09:00-09:15 Açılış-Kursun tanıtımı-Beklentiler  
09:15-10:00 Hipotez, araştırma sorusu, değişken tipleri, sonlanım ölçütleri  
10:00-10:15 Kahve molası
10:15-11:00 Literatür Taraması Yapma  
11:00-11:30 Araştırma Kayıt Sistemleri  
11:30-11:45 Kahve molası
11:45-12:45 Yan tutma, randomizasyon, dahil etme, dışlama, örnekleme
maskeleme, biaslar, hatalar, örneklem büyüklüğü hesaplama
 
12:45-13:45 Öğle Yemeği
13:45-17:00 Makale araştırma pratiği
Örneklem boyutu pratiği
Araştırma sorusundan hipotez geliştirme pratiği
Randomizasyon, sampling metodları pratiği
 
2.Gün
09:00-09:20 Klinik Araştırma Tipleri Genel Bakış  
09:20-10:30 Kesitsel-Kohort-Vaka Kontrol Çalışmalar  
10:30-10:45 Kahve Molası
10:45-11:15 Tanısal Değerlilik Çalışmaları  
11:15-11:45 Anket Çalışmaları-Kalitatif Araştırmalar  
11:45-12:00 Kahve Molası
12:00-13:00 Randomize Kontrollü Çalışmalar  
13:00-14:00 Öğle Yemeği
14:00-14:30 Etik hususlar, hasta onamı, yazarlık kriterleri  
14:30-17:00 Aynı konuda farklı araştırma tasarımları
Küçük Grup Çalışmaları
 
17:00-17:30 Kursun Genel Değerlendirmesi ve Geri bildirimler-Kapanış  

Sabah Kahvaltı, gün için sınırsız sıcak soğuk içecek, ikramlar ve öğle yemeği kurs fiyatına dahildir.

Detaylı bilgi ve ön kayıt için tıklayınız.

17 Ocak 2020 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Etkinlik

Makale Yazma Kursu, Ankara

by Ozan Konrot 4 Ocak 2020
written by Ozan Konrot
4 Ocak 2020 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Etkinlik

Klinisyenler için İstatistik 1 Kursu, Ankara

by Ozan Konrot 14 Aralık 2019
written by Ozan Konrot
14 Aralık 2019 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Etkinlik

Klinisyenler için İstatistik 1 Kursu, Ankara

by Ozan Konrot 13 Kasım 2019
written by Ozan Konrot

ATAK Başkanı: Prof. Dr. Haldun Akoğlu – Kurs Koordinatörü: Prof. Dr. Murat Pekdemir

Yerel Organizasyon: Doç. Dr. Şeref Kerem Çorbacıoğlu

Diğer Eğitmenler: Doç. Dr. Gökhan Aksel, Uzm. Dr. Alp Şener

 

Kursun Amacı

En eski ve klasik kursumuz (eski adıyla: temel istatistik) olan bu kursumuzda 2 gün içince temel istatistiksel analiz metotlarını uygulamalı olarak öğretmekteyiz. 

 

Bu kurstan önce metodoloji, araştırma planlama ve dizayn konularında bilgi sahibi olunması çok daha verimli olmanızı sağlayacaktır. Kurslarımızın doğal düzeni olan Araştırma Planlama, İstatistik 1, Makale Yazma, İstatistik 2 en verimli sıradır. Bu kursumuz öncesinde Araştırma Planlama Kursumuza katılmış olmanızı tavsiye ederiz. 

 

Kurs Planı

Kurs her iki gün için sabah 9’da başlayıp 17’de bitecek şekilde planlanmıştır.

 

Katılımcı sayısı ve Oturma Düzeni

Bu kursun oturma düzeni sınıf düzenidir.

Katılımcı sayısı 22’dir

 

Kursa nasıl kayıt yaptırırım?

Önkayıt yaptıranlara kayıtlar alınmaya başlandığında kesin kayıt için e-posta ile kayıt ücreti ödeme linki gönderilecektir. Ödemesini belirtilen süre içinde tamamlayanların kayıtları onaylanacaktır. Kaydını tamamlamayanlar yerine belirtilen süre sonunda yedek listeden kursiyer davet edilecektir. 

 

Kurs fiyatı ve dahil olanlar: Kurs ücreti 800 liradır.

  • Sabah Kahvaltıları

  • Gün için sınırsız sıcak soğuk içecek ve ikramlar

  • Öğle yemekleri

  • Kurs algoritmalar kitapçığı

  • Pratikler kitapçığı

  • Defter, kalem ve TATD ATAK Kupası

  • İsme özel hazırlanmış sunum ve veri dosyalarının bulunduğu USB

  • Kursa özel online sunum ve veri dosyaları klasörü

  • Kursa özel Whatsapp iletişim grubu 

  •  

Getirilmesi gerekenler

İçerisinde SPSS yüklü kendinize ait bir dizüstü bilgisayar getirmeniz gerekmektedir. 

 

Kurs konuları ve Programı

  • Veriseti oluşturma, değişkenler, p değeri, güven aralıkları, tanımlayıcı istatistikler, istatistiksel yöntem seçimi, 

  • Histogram, box-plot, hata grafiği (error plot), density grafikleri…

  • Ki-kare, Fisher ve dört gözlü tablolar

  • t-testi, Mann Whitney U, Wilcoxon, İşaret Testi, 

  • Varyans analizine giriş, ANOVA, Kruskal-Wallis

  • Olasılık, 

  • Tanısal testlerin değerlendirmesi, ROC analizi, Youden J indeksi, 

  • Olabilirlik olasılıkları (+LR, -LR), Fagan nomogramı, NNT, NNH, interaktif diyagramlar, interval LR

  • Dört gözlü tablolardan duyarlılık, özgüllük analizi, PPV, NPV

 

Daha önce yapılan kursların programları için tıklayın:  http://bit.ly/2m1NLIi 

 

 

PROGRAM

1. GÜN

Kurs Direktörü: Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

 

08:30 – 09:00

Kahvaltı 

 

09:00 – 09:15  

Açılış, kursun tanıtımı 

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

09:15 – 10:30

Veriseti İçin Gerekli Kavramlar (değişken tipleri, merkezi dağılım ölçütleri), veritabanı hazırlama ve veri girişi 

Prof. Dr. Haldun AKOĞLU

10:30 – 10:45

ARA

 

10:45 – 11:30

Pratik 

Tüm eğitmenler

11:30 – 12:00

p değeri, güven aralığı

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

12:00 – 12:30

İstatistiksel yöntem seçimi

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

12:30 – 13:30

ÖĞLE ARASI

 

13:30 – 14:30

Ki-kare testi

Doç. Dr. Gökhan AKSEL 

14:30 – 15:00

Pratik 

Tüm eğitmenler 

15:00 – 15:15

ARA

 

15:15 – 16:00

İki grup ortalama/ortanca karşılaştırılması (t- testi, Mann Whitney U, Wilcoxon) 

Doç. Dr. Şeref Kerem ÇORBACIOĞLU   

16:00 – 16:45

Pratik 

Tüm eğitmenler 

16:45 – 17:00

Gün sonu değerlendirmesi 

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR  

 

PROGRAM

2. GÜN

Kurs Direktörü: Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

 

08:30 – 09:00

Kahvaltı

 

09:00 – 09:45

Olasılık (RR, OR, NNT)

Doç. Dr. Gökhan AKSEL 

09:45 – 10:15

Pratik 

Tüm eğitmenler

10:15 – 10:30

ARA

 

10:30 – 11:30

Tanısal testler (Sensitivite, spesifite, LR, ROC analizi)

Doç. Dr. Şeref Kerem ÇORBACIOĞLU   

11:30 – 12:30

Pratik

Tüm eğitmenler

12:30 – 13:30

ÖĞLE ARASI

 

13:30 – 14:15

İkiden fazla grup ortalama/ortanca karşılaştırması (Anova, Kruskall –Wallis)

 

Prof. Dr. Haldun AKOĞLU

14:15 – 15:00

Pratik

Tüm eğitmenler 

15:00 – 15:15

ARA

 

15:15 – 16:30

Pratik, genel tekrar

Tüm eğitmenler

16:30 – 16:45

Soruların cevaplanması

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

16:45 – 17:00

Kapanış 

 

 

13 Kasım 2019 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Etkinlik

Klinisyenler için İstatistik 1 Kursu, Trabzon

by Ozan Konrot 26 Ekim 2019
written by Ozan Konrot
26 Ekim 2019 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Etkinlik

KLİNİSYENLER İÇİN İSTATİSTİK 2, İSTANBUL

by Ozan Konrot 7 Ekim 2019
written by Ozan Konrot

Kursumuz İstanbul Anadolu yakasında Bostancı çevresinde sonradan ilan edilecek bir mekanda yapılacaktır. 

Sabah Kahvaltı, gün için sınırsız sıcak soğuk içecek, ikramlar ve öğle yemeği kurs fiyatına dahildir. 

Kurs her iki gün için sabah 9’da başlayıp 17’de bitecek şekilde planlanmıştır.

İçerisinde Ofis yüklü kendinize ait bir dizüstü bilgisayar getirmeniz gerekmektedir. 

Önkayıt yaptıranlara kayıtlar alınmaya başlandığında kesin kayıt için e-posta ile kayıt ücreti ödeme linki gönderilecektir. Ödemesini belirtilen süre içinde tamamlayanların kayıtları onaylanacaktır. Kaydını tamamlamayanlar yerine belirtilen süre sonunda yedek listeden kursiyer davet edilecektir. 

 

—

En eski ve klasik kursumuz İstatistik 1’i tamamlayan bu kursumuzda (eski adıyla: ileri istatistik) 2 gün içinde klinisyenlerin ihtiyacı olan tüm istatistiksel analiz metotları uygulamalı olarak anlatılmış ve tamamlanmış olacaktır. 

Bu kursa katılım için tercihan TATD İstatistik 1 kursu ya da dengi bir kursun tamamlanmış olması zorunlu olup sertifika ibraz etmeniz istenecektir. Öncesinde Araştırma Planlama Kursumuza katılmış olmanızı tavsiye ederiz. Bu kurstan önce metodoloji, araştırma planlama ve dizayn konularında da bilgi sahibi olunması çok daha verimli olmanızı sağlayacaktır. 

Kurslarımızın doğal düzeni olan Araştırma Planlama, İstatistik 1, Makale Yazma, İstatistik 2 en verimli sıradır.   

Konular:

Korelasyon

Uyum

Bland-Altman

Örneklem büyüklüğü hesabı

Lineer regresyon

Lojistik regresyon

Sağkalım analizi, Kaplan-Meier Eğrileri, Cox regresyon

Tekrarlı Ölçümler: Repeated measures ANOVA, Friedman

MANOVA

ANCOVA, MANCOVA

—

Daha önce yapılan kursların içerik ve programları ve Ayrıntılı Bilgi için: https://tinyurl.com/y594clge

 

1. GÜN

 

08:30 – 08:50

Kahvaltı, tanışma

 

08:50 – 09:00 

Açılış, kursun tanıtımı

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

09:00 – 10:00

Tekrarlı Ölçümler

Prof. Dr. Haldun AKOĞLU

10:00 – 10:30

Pratik  

Tüm eğitmenler

10:30 – 10:50

ARA

 

10:50 – 11:20

Korelasyon  

Doç. Dr. Gökhan AKSEL

11:20 – 11:50

Pratik

Tüm eğitmenler

11:50 – 12:30

Örneklem büyüklüğü

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

12:30 – 13:30

ÖĞLE ARASI

 

13:30 – 14:30

Uyum Araştırılması

Doç. Dr. N Özgür DOĞAN

14:30 – 15:00

Pratik

Tüm eğitmenler

15:00 – 15:20

ARA

 

15:20 – 16:00

Lineer Regresyon

Doç. Dr. Ş Kerem ÇORBACIOĞLU  

16:00 – 16:45

Pratik

Tüm eğitmenler

16:45 – 17:00

Gün sonu değerlendirmesi

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR  

 

2. GÜN

 

 

08:30 – 09:00

Kahvaltı

 

09:00 – 09:45

Lojistik Regresyon  

Doç. Dr. N Özgür DOĞAN

09:45 – 10:30

Pratik

Tüm eğitmenler

10:30 – 10:50

ARA

 

10:50 – 11:30

Sağkalım Analizi

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

11:30 – 12:00

Pratik

Tüm eğitmenler

12:00 – 13:30

ÖĞLE ARASI

 

13:30 – 14:15

Kovaryans analizi (ANCOVA)

Prof. Dr. Haldun AKOĞLU

14:15 – 15:00

Pratik

Tüm eğitmenler

15:00 – 15:20

ARA

 

15:20 – 16:30

Genel Tekrar (Pratik)

Tüm eğitmenler

16:30 – 16:45

Soruların cevaplanması

Prof. Dr. Murat PEKDEMİR

16:45 – 17:00

Kapanış

 

 

7 Ekim 2019 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Etkinlik

Araştırma Planlama Kursu-İzmir

by Ozan Konrot 28 Eylül 2019
written by Ozan Konrot
28 Eylül 2019 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Etkinlik

Makale Yazma Kursu, Ankara

by Ozan Konrot 12 Temmuz 2019
written by Ozan Konrot
 

Klinisyenler için

Makale Yazma Kursu

 

ATAK Başkanı: Prof. Dr. Haldun Akoğlu

Kurs Koordinatörü: Doç. Dr. Gökhan Aksel, Doç. Dr. Şeref Kerem Çorbacıoğlu

Diğer Eğitmenler: Prof. Dr. Murat Pekdemir, Prof. Dr. Ersin Aksay, Prof. Dr. Süleyman Türedi, Prof. Dr. Murat Ersel, Prof. Dr. Orhan Çınar, Doç. Dr. Nurettin Özgür Doğan

 

Kursun Amacı

Bu kursumuz özellikle “Araştırma Planlama” ve “Temel İstatistik-1” kurslarımızı alan kursiyerlerimizin elde ettikleri verileri etkin, sistematik ve bilimsel bir şekilde nasıl raporlayacaklarını öğrenmelerine odaklanmaktadır. “IMRAD” protokolüne uygun şekilde makale yazımının nasıl yapılacağının anlatılmasının yanında bir makalenin diğer önemli bileşenleri olan “cover letter”, “title page” benzeri ek belgelerin hazırlanması, yazının dergiye yüklenmesi öncesinde intihal kontrollerinin yapılması, makale yazımını kolaylaştıran özellikle referans yazımı programlarının kullanılması ve sistematik literatür taramasının nasıl yapılması gerektiği gibi önemli başlıklarda kursumuzun öğrenim hedefleri arasında yer almaktadır.

 

Kurs Planı

Kursumuz iki gün boyunca sabah 09:00’da başlayıp öğleden sonra 17:00’de bitecek şekilde planlanmıştır. Kursun yarısı teorik yarısı pratik şeklindedir.

 

Katılım Şartları

Acil Tıp Uzman ve Asistanları %80, Diğer branşlar %20 olacak şekilde kotalar belirlenmiştir. Kesin bir kural olmamakla birlikte kurstan ideal olarak yararlanmak için sırasıyla “Araştırma Planlama” ve “Temel İstatistik-1” kurslarının alınmış olması gerekmektedir.

 

Katılımcı sayısı ve Oturma Düzeni

Bu kursun oturma düzeni U düzenidir. İdeal katılımcı sayısı eğitimci başına 5 kişi olacak şekilde 25-30 kişidir.

 

Kursa nasıl kayıt yaptırırım?

Ön kayıt yaptıranlara kayıtlar alınmaya başlandığında kesin kayıt için e-posta ile kayıt ücreti ödeme linki gönderilecektir. Ödemesini belirtilen süre içinde tamamlayanların kayıtları onaylanacaktır. Kaydını tamamlamayanlar yerine belirtilen süre sonunda yedek listeden kursiyer davet edilecektir.

 

Kurs fiyatı ve dahil olanlar: Kurs ücreti 800 liradır.

  • Sabah Kahvaltıları
  • Gün için sınırsız sıcak soğuk içecek ve tatlı-tuzlu ikramlar
  • Defter, kalem ve TATD ATAK Kupası
  • İsme özel hazırlanmış sunum ve veri dosyalarının bulunduğu USB
  • Kursa özel online sunum ve veri dosyaları klasörü
  • Kursa özel Whatsapp iletişim grubu

Getirilmesi gerekenler

İnternete kablosuz bağlanabilen bir dizüstü bilgisayar getirmeniz gerekmektedir.

 

 

—
 

1. Gün (04.01.2020- Cumartesi)

SAAT

KONU

SUNUMU YAPAN

08.30-09.00

–KAHVALTI–

09.00-09.30

Açılış-Kurs tanıtımı

Ş. Kerem ÇORBACIOĞLU

Gökhan AKSEL

09.30-10.00

Akademik makale türleri

N. Özgür DOĞAN

10.00-10.30

Makale yazma kılavuzları: STARD kılavuzu, CONSORT Kılavuzu, STROBE kılavuzu ve diğerleri

Murat ERSEL

10.30-11.00

–KAHVE MOLASI–

11.00-11.45

Makalenin temel çatısının yazılması: IMRAD-1:

Giriş-Metot

Murat PEKDEMİR

11.45-12.30

Makalenin temel çatısının yazılması: IMRAD-2:

Bulgular-Tartışma-Sonuç

Haldun AKOĞLU

12.30-13.30

–ÖĞLE ARASI–

13.30-14.00

Makalenin diğer önemli bileşenleri:

Akılcı başlık seçimi, Özet, Anahtar kelimeler,
Cover Letter, Title Page, Teşekkür, Yazar bilgileri

Haldun AKOĞLU

14.00-15.00

PRATİK: Araştırma makalesi örnekleri;

İyi ve yetersiz örnekler

Ş. Kerem ÇORBACIOĞLU

Gökhan AKSEL

15.00-15.30

–KAHVE MOLASI–

15.30-17.30

PRATİK: Araştırma makalesi yazma

Haldun Akoğlu

1. Gün (05.01.2020- Pazar)

SAAT

KONU

SUNUMU YAPAN

08.30-09.00

–KAHVALTI–

09.00-09.45

Literatür tarama:

PubMed, WoS

Ş. Kerem ÇORBACIOĞLU

09.45-10.30

PRATİK: Literatür tarama

Ş. Kerem ÇORBACIOĞLU

10.30-11.00

–KAHVE MOLASI–

11.00-11.30

Referans yazım tipleri ve referans yönetim programları:
EndNote, Mendeley, Office-Word

Orhan ÇINAR

11.30-12.30

PRATİK: Referans yazımı

Orhan ÇINAR

12.30-13.30

–ÖĞLE ARASI–

13.30-14.00

Son Kontroller:

Etik kurallar, Plagiarism tarama: Ithenticate, Viper.

Gökhan AKSEL

14.00-14.30

Uygun dergi seçimi ve makalenin dergiye başvuru süreci:

N. Özgür DOĞAN

14.30-15.10

Revizyon mektubu yazma:
Makalem neden reddedildi

Ersin AKSAY

 

15.10-15.30

–KAHVE MOLASI–

15.30-16.00

Olgu sunumu yazımı: CARE kılavuzu

Süleyman TÜREDİ

16.00-17.00

PRATİK: Olgu sunumu yazımı

Süleyman TÜREDİ

—

  Daha önce yapılan kursların içerik ve programları için tıklayın:  https://tinyurl.com/y4gze2rx
 
—
 
 
 
 
12 Temmuz 2019 0 comments
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Newer Posts
Older Posts

Hakkımızda

  • Üyelik Başvuru Formu
  • Kurumsal Kimliğimiz
  • Gizlilik Politikası

Bize Ulaşın

  • Mustafa Kemal Mahallesi Dumlupınar Blv. No:274 Mahall E Blok Daire:18 Ankara
  • Telefon: (0312) 438 12 66
  • Email: bilgi@tatd.org.tr
@2024 – All Right Reserved. Designed and Developed by Themis
Facebook Twitter Instagram Linkedin Youtube Email
Acil Tıp Akademisi Alt Komisyonu
  • Home
  • 2
  • 9
  • Home 1
  • tdn_pic_1
  • tdn_pic_3
Giriş

Çıkış yapana kadar oturumumu açık tut

Şifrenizi mi unuttunuz?

Password Recovery

A new password will be emailed to you.

Have received a new password? Login here