“Çoğu zaman başkalarının bakımıyla öyle çok meşgul oluyoruz ki, kendimizle ilgilenmeyi unutuyoruz.” — Jay Kaplan, MD, FACEP

İlki geçen yıl yapılan ve bu yılda Türkiye Acil Tıp Derneği (TATD) ve American College of Emergency Physicians (ACEP) wellness takımlarının ortak hareket ederek hayata geçirdiği Sağlıklı Yaşam Haftası, ülke çapında acil sağlık hizmeti sağlayıcılarının, hasta bakımını en yüksek standartlarda yerine getirmeye devam edebilmek üzere, kendilerini yenilemeye zaman ayırmaları için bir fırsattır.

Dünya Sağlık Örgütü, sağlıklı yaşamı "fiziksel, zihinsel, ruhsal, ve sosyal bakımdan tam bir refah durumu" olarak tarif etmiştir.Bu kapsamında, günlük yaşamınızda sağlıklı olabileceğiniz ve sağlıklı kalabileceğiniz birçok yöntem bulunmaktadır. Bu hafta boyunca sizler için bir broşür hazırladık, her kategorideki maddelerden yapabildiğiniz kadar çoğunu yapıp, yanlarına bir “✔” koymaya çalışın. Listeleri meslektaşlarınız, arkadaşlarınız ve ailenizle de paylaşın.

Acil sağlık hizmeti veren her kişinin yaşamında sağlık bir öncelik olmalıdır. Bu hafta boyunca ve bundan sonraki bütün haftalarda kişisel hedeflerinize ulaşmanıza yardımcı olacağını umuyoruz.

Ayrıca Sağlıklı kalmanın daha pek çok yolu için acep.org/EMWellnessWeek adresindeki resmi Sağlıklı Yaşam Haftası 2017 web sitesini ziyaret edin veya Twitter’da @ACEPwellness ve @TrTATD adreslerinde bize katılın.

TATD; bu haftaya sizlerden de katılım bekliyor. Sadece fikirden öte harekete geç!...Neler mi yapalım?....Bu sene sloganımız; “DAHA SAĞLIKLI, DAHA GÜÇLÜ VE DAHA ESNEK OL!...”Mutlaka empati yapalım.Kliniğinizdeki acil tıp hekimlerine bu haftayı duyursanız seviniriz.Nasıl sağlıklı kaldığınızı bizimle paylaşmak ister misiniz?

Bize ulaşın ve mail atın.Bizde web sitemiz ve sosyal medya hesaplarımızda paylaşalım.Türkiye'den iletişim ve sorular için: tatdacepwellnessweek@gmail.com

En içten dileklerimizle,

TATD Sağlıklı Yaşam Takımı

Prof.Dr.Yıldıray ÇETE

Prof.Dr.Cem OKTAY

Prof.Dr.Ersin AKSAY

Doç.Dr.Özlem KÖKSAL

Doç.Dr.Engin ÖZAKIN

Uzm.Dr.Melek Sedef GÜRYAY

Uzm.Dr.Erkman SANRI

Uzm.Dr.Murat ÇETİN

FİZİKSEL SAĞLIK

Uyku

  • Daha iyi bir uyku ortamı oluşturun (örn. karartma perdeleri, beyaz- gürültü cihazları)
  • Yatmadan en az 1 saat önce TV, bilgisayar, ve cep telefonu kullanmayı bırakın
  • Yatağa gitme zamanı için bir alarm kurun
  • Kesintisiz gündüz uykusunun önemine ilişkin ailenizi bilgilendirin
  • Yatmadan 4-6 saat önce fazla miktarda kafein kullanmayın

Diyet

  • Daha fazla sebze yiyin
  • Dengeli bir kahvaltı yapın
  • İşe giderken yanınıza evde yaptığınız yiyeceklerden alın
  • İşe giderken yanınıza besleyici çerez alın
  • Bir ev yemeği servisini kullanmayı deneyin

Egzersiz

  • Her gün adımlarınızı takip edin, sayın
  • Asansör yerine merdivenleri kullanın
  • Yeni bir egzersiz deneyin veya bir spor salonuna gidin
  • Açık havada bir gün geçirin ve uzun yürüyüş yapın
  • Motive kalmanıza yardımcı olacak bir kafadar arkadaş bulun

Genel Sağlık

  • Sigarayı bırakın
  • Gerekiyorsa haftada 250-500 gr kadar kilo verin
  • Yıllık fizik muayene ve diğer sağlık koruma randevularını planlayın
  • Bir masaj, bakım veya spa günü için rezervasyon yapın

İlişkili Unsurlar

  • "Bir fişe/cihaza bağlı olmadan geçirdiğiniz bir süreyi" önemseyin ve cep telefonları, e-postalar ve internet ile bağlantınızı kesin
  • İş yerindeki zorlu durumları bir meslektaşınızla birlikte değerlendirin
  • Acil servis dışında gönüllü olun
  • Size ruhen rahatlatan, manevi ilham veren insanlar ve yerlerle yeniden bağlantı kurun
  • Memnuniyetinizi, minnettarlığınızı aktaracağınız bir günlük tutmaya başlayın
  • Oldum olası bir teşekkür etmek istediğiniz bir kişiye bir mektup yazıp ona elden ulaştırın
  • Uzun zamandır arayıp ulaşmayı düşündüğünüz, ancak henüz buna zaman ayıramadığınız  bir arkadaşınızı arayın
  • Hasta bakımının dışında sizi canlandıracak, yenileyecek bir şeyler bulun
  • Bilinçli farkındalık (mindfulness) eğitimi alın veya bir meditasyona kursuna kaydolun  

Kariyer

  • Çalışmalarınızı sirkadiyen ilkelere göre saat yönünde dönecek şekilde başlatmak için programlayıcınızla birlikte çalışın
  • Yeni bir beceri veya yöntem öğrenin veya uygulayın
  • Size en anlamlı gelen iş aktivitelerine odaklanın
  • Kariyer ilgi alanlarınıza uygun olan mesleki derneklere veya gruplara katılın
  • Kişisel hedef tanımınızı yazın –ne tür bir hekim olmak istiyorsunuz?
  • Beş yıllık plan oluşturun
  • Ne zaman “hayır” diyeceğinizi öğrenin
  • Ders verin, öğretin
  • Bir danışman bulun
  • Birine danışman olun
  • Liderlik kursu alın
  • Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MBI) veya Jefferson Doktor Empati Ölçeği (JSPE) gibi araçları kullanarak kendi kariyer tükenmişlik düzeyinizi kendiniz takip edin

Sağlık Yaşam Haftası için önereceğimiz linkler;

Tanıtım broşürüne ulaşmak için lütfen tıklayınız.

İlgili Haberler